FAQ - Spørgsmål og svar

Her finder du de oftest stillede spørgsmål, vi får, når det handler om at byde, købe og sælge hos Klaravik. Hvis du har brug for et svar, er du velkommen til at kontakte vores kundeservice på info@klaravik.dk eller 7220 7035.

Opret en konto og afgiv bud

Hvordan afgiver jeg et bud?
For at afgive et bud på en varer skal du have en køberkonto hos Klaravik. Det er helt gratis, og du registrerer dig her. Når du har registreret en konto, vil du modtage en e-mail med et link til at aktivere din konto. Ved at klikke på linket bliver din konto aktiveret, og du kan afgive bud.
Jeg har glemt mine kontooplysninger!
Hvis du har glemt din adgangskode, skal du klikke på Glemt adgangskode. Du vil modtage en e-mail med et link, hvor du kan oprette en ny adgangskode. Husk at indtaste det samme brugernavn, som da du registrerede dig! Hvis du har glemt dit brugernavn, bedes du kontakte vores kundeservice på info@klaravik.dk.
Hvordan får jeg mere information om en bestemt vare?
Læs teksten i auktionsdokumentet omhyggeligt, og glem ikke at se på billederne og eventuelle film. Der er masser af information. Hvis du stadig har spørgsmål om en bestemt vare, er du velkommen til at kontakte kundeservice.
Hvorfor blev en auktion forlænget, da jeg afgav et bud?
Hvis nogen byder, når der er mindre end tre minutter tilbage af en auktion på Klaravik, bliver auktionen forlænget med yderligere tre minutter. Det er for at give andre budgivere en chance for at byde mod og ikke for at udelukke andre budgivere. Det er et fast princip på onlineauktioner og kan sammenlignes med første-anden-tredje som anvendes på fysiske auktioner.


For at afgive bud skal du være logget ind på Klaravik.
Hvad er et autobud og et manuelt bud?
Pointen med et autobud er, at systemet byder for dig. Du indtaster et beløb, som du er villig til at betale for en vare, og så byder systemet automatisk for dig op til dit maksimumbud - men kun hvis det er nødvendigt. Dit maksimumbud er skjult for andre budgivere under auktionen. Et automatisk bud er angivet med et "A" efter buddet i budhistorikken. Du skal opdatere et manuelt bud, hver gang nogen overbyder dig. Og husk, at et automatisk bud på samme niveau som et senere manuelt bud altid vil føre auktionen - fordi det blev afgivet først.
Kan jeg oprette en alarm for nye auktioner på Klaravik?
Ja, det kan du! Med vores søgeagent kan du oprette en notifikation på et bestemt søgeord (f.eks. 'Volvo BM 814'), en hel kategori (f.eks. 'traktor') og kombinere det med kommune og region og kommune (f.eks. Aalborg, Nordjylland'). På den måde kan du nemt holde styr på, hvornår det, du gerne vil købe, kommer på auktion.

Du kan finde alle dine oprettede søgeagenter, når du er logget ind, på din konto under knappen "Gemt". Her finder du både dine favoritmarkerede varer og dine søgeagenter. Her vælger du, om du vil modtage en e-mail, når din søgeagent har et hit (vi sender maksimalt én e-mail om dagen). Har du spørgsmål til, hvordan det fungerer med søgeagenten? Kontakt vores kundeservice her.

Fremvisning og undersøgelsespligt

Er varene tilgængelige for fremvisning?
Alt på Klaravik sælges uden fremvisning, medmindre andet er angivet. Du afgiver dit bud ud fra de oplysninger, der er tilgængelige i form af billeder, tekst og eventuelt film af varen. Derfor er det altid vigtigt at tjekke oplysningerne grundigt. Hvis varen ikke svarer til beskrivelsen i auktionsbeskrivelsen, når du afhenter den, har du ret til at gøre din undersøgelsespligt gældende. Vær opmærksom på, at varen ikke må fjernes fra sælger plads. Læs mere om undersøgelsespligten nedenfor.
Hvordan kan jeg tjekke en vares tilstand?
Som køber har du både ret og pligt til at kontrollere varens tilstand ud fra auktionsbeskrivelsen, når du henter din vare. Hvis genstanden ikke svarer til beskrivelsen i auktionsbeskrivelsen, kan du klage over købet, men husk, at det er vigtigt ikke at tage genstanden fra sælgers plads. Undersøgelsespligten er der som en garanti for dig som køber! Du kan udfylde reklamationsformularen her.

Priser og betaling

Hvem sælger varerne på Klaravik?
Det kan være alt fra små landmænd og byggefirmaer - til Danmarks største kommuner og udlejningsfirmaer.
Bliver der altid lagt moms på?
Der er moms på alle varer, medmindre andet er angivet. I alle tilfælde vises det på det pågældende objekt, når du er logget ind som køber på Klaravik.
Tilbyder Klaravik finansiering af genstandene på auktion?
Nej, ikke i øjeblikket, men vi fakturerer gerne til et leasingselskab du anviser.
Hvis jeg har købt noget, hvornår får jeg så fakturaen?
Når du vinder et bud, modtager du en faktura fra Payex pr. e-mail, normalt samme dag som auktionen slutter. Du kan også nemt downloade din faktura, hvis du logger ind på din køberkonto.

Har du ikke modtaget en faktura pr. e-mail? Tjek din junk mail! Når Klaravik har modtaget din betaling (forvent 1-3 bankdage), vil du modtage en betalingsbekræftelse på e-mail. Bekræftelsen vil også give dig kontaktoplysninger til sælgeren, så du kan aftale et afhentningstidspunkt.
Hvad koster det at købe hos Klaravik?
Der er et købersalær for hver auktion, du vinder. Størrelsen på salæret fremgår af hver enkelt auktion. Du kan se beløbet på hver auktion, når du er logget ind som kunde hos Klaravik. Bemærk, at der altid lægges moms på dit bud, medmindre andet er angivet.
Hvad er mindsteprisen?
Mindsteprisen, eller reservationsprisen, er den laveste pris, som kunden har accepteret på forhånd. På hver auktion kan du se, om mindsteprisen er nået eller ej. Hvis mindsteprisen ikke er nået, vil du blive kontaktet af Klaravik inden for kort tid med henblik på at afslutte handlen. Husk, at alle bud på Klaravik er bindende, uanset om mindsteprisen er nået eller ej.
Hvordan håndteres moms ved salg i EU?
Når du handler hos Klaravik, vil du altid modtage en faktura hvor salgsmomsen opkræves, medmindre andet er angivet. Det er vigtigt, at du betaler det fulde beløb. Hvis din konto er registreret som en udenlandsk virksomhed og har et gyldigt momsnummer, kan du anmode om momsrefusion fra Klaravik.

For at få momsen krediteret og refunderet af Klaravik, skal du indsende gyldige eksportdokumenter til info@klaravik.dk inden for 10 dage efter afhentning. Hvis tidsfristen overskrides, kan vi ikke refundere momsen.
 
Vi skal bruge:

  • 1. Underskrevet CMR-dokument eller fragtbrev

  • 2. Faktura fra transportfirmaet.

  • 3. Klaraviks eksporterklæring, som du modtager ved afhentning af varen.

  • 4. Din virksomheds IBAN- og Swift-nummer.

Hvad betyder det at varen er solgt ved anvendelse af brugtmomsordningen (BMO)?
BMO er en forkortelse af brugtmomsordningen. For dig som køber betyder det, at der ikke bliver lagt moms på dit bud (og at der ikke er nogen moms at trække fra).

Vær dog opmærksom på at der altid er moms på dit købersalær

Når der anvendes brugtmomsordningen, håndterer sælgeren momsen på forskellen mellem salgsprisen og købsprisen for varerne. Derfor er momsbeløbet aldrig synligt for dig som køber af varen. Når BMO ikke anvendes, er hovedreglen i stedet, at momsen beregnes af hele salgsprisen, og momsbeløbet specificeres derefter på fakturaen til dig som kunde.
Kan jeg få finansiering gennem min egen bank eller finansieringsselskab, når jeg køber hos Klaravik?
Ja, det kan du godt. Hvis du kontakter din egen bank og ansøger om finansiering, er det vigtigt, at du kontakter Klaravik, så vi eventuelt kan udstede fakturaen til din bank eller dit finansieringsselskab. Hvis du vil vide mere, kan du kontakte vores kundeservice på info@klaravik.dk.

Afhentning og forsendelse

Hvornår og hvor kan jeg afhente mit køb?
Hvert auktionsbeskrivelse indeholder oplysninger om det postnummer, hvor varen befinder sig. Du modtager præcise kontaktoplysninger på sælgeren, når betalingen af fakturaen er registreret. Som køber har du 21 dage til at hente varen, efter at auktionen er afsluttet.
Hvordan fungerer det med forsendelse?
Alle varer afhentes hos den pågældende sælger. Klaravik kan hjælpe med at anvise en vognmand hvis du ikke selv kender nogen.

Hvis der hyres en fragtmand, er det vigtigt at huske, at undersøgelsespligten stadig gælder, og når varen har forladt sælgers plads, er undersøgelsespligten udtømt, og der kan ikke længere reklameres. Sørg altid for at aftale et tidspunkt for afhentning med den sælgende virksomhed, også selvom du hyrer en anden til at håndtere forsendelsen.

Klager

Jeg er ikke tilfreds med det, jeg har købt - kan jeg klage?
Som køber har du både ret og pligt til at kontrollere varens tilstand i forhold til auktionsbeskrivelsen, når du afhenter din købte vare. Hvis varen ikke svarer til beskrivelsen i auktionsmaterialet, kan du reklamere. Bemærk, at dette skal ske, inden du tager varen fra sitet. Du kan udfylde reklamationsformularen her.

Sælgende kunder

Hvad gør jeg, hvis jeg vil sælge noget på Klaravik?
Den nemmeste måde er at udfylde vores formular til salg på Klaravik, som du finder her. Så vender vi tilbage til dig med mere information om, hvordan du bliver kunde hos os. Her kan du også finde kontaktoplysninger til alle vores auktionsmæglere.
Kan privatpersoner sælge på Klaravik?
Som regel er det kun virksomheder, der sælger varer på Klaravik. Privatpersoner er dog velkomne til at byde på og købe varer.
Jeg kan ikke finde loginoplysningerne til min sælgerkonto?
Hvis du har glemt dine oplysninger, kan du kontakte Klaraviks kundeservice på info@klaravik.dk.
Hvis jeg har solgt noget, hvornår bliver jeg så betalt?
Hvis din vare bliver solgt, opkræver vi en provision baseret på salgsbeløbet. Men i det usandsynlige tilfælde, at varen ikke bliver solgt, er der ingen omkostninger. Hvis du vil vide mere, kan du kontakte vores kundeservice eller auktionsmægleren i dit nærområde.
Koster det noget at sælge hos Klaravik?
Hvis din vare bliver solgt, opkræver vi en provision baseret på salgsbeløbet. Men i det usandsynlige tilfælde, at varen ikke bliver solgt, er der ingen omkostninger. Hvis du vil vide mere, kan du kontakte vores kundeservice eller auktionsmægleren i dit nærområde.
Hvordan ved jeg, at det er køberen, der afhenter varen?
Der er en referencekode på Klaraviks leverings- og afhentningskvitteringer. På afhentningstidspunktet skal køber og sælger kontrollere, at deres koder matcher hinanden. Det sikrer, at genstande ikke forveksles eller afhentes af uautoriserede personer.
Kræves der købsdokumentation for at sælge på Klaravik?
Hvis din genstand har en højere vurderet værdi og ikke er registreret hos motorregisteret, er det nødvendigt med bevis for dit køb af genstanden for et salg hos os. Købsdokumentationen kan f.eks. bestå af en kvittering, faktura eller lignende bevis for købet. En revisorpåtegning eller et andet tredjepartscertifikat kan også være gyldig som dokumentation.